Lausunto "Häiritsevä rauha" Kirjailija: Vaclav Havel

By | 10 lokakuun, 2021

”Häiritsevän rauhan” julkaisemisesta on kulunut lähes 20 vuotta Karel Hvizdalan vuosina 1985-86 kirjoittaman kirjeenvaihdon transkriptiosta Vaclav Havelin kanssa. Kun Havel ilmoitti äskettäin aloittaneensa omaelämäkerran, on mielenkiintoista nähdä, miten Havel edustaa itseään, työtään ja politiikkaansa vuoden 1989 samettivallankumouksen myrskyisien tapahtumien edessä.

Monet poliittiset vedet ovat kulkeneet Prahan Kaarlensillan alle tällä hetkellä, ja Havel tutkii uudessa kirjassaan iloisesti perintöä ja vaikutusvaltaa Tšekin ensimmäisenä presidenttinä. Mielenkiintoinen tulos tästä on, miten hänen näkemyksensä ja mielipiteensä ovat muuttuneet tai vahvistuneet 1980-luvun puolivälistä lähtien.

Haastattelu Hvizdalin kanssa oli aikaan, jolloin Neuvostoliitto oli vielä ehjä (vaikkakin ”Glasnostin” ja ”Perestroikan” alun näkymät) ja kun Tšekkoslovakia oli erittäin säännelty kommunistinen valtio.

Rauhan häiritsemisessä Havel on poliittisten erimielisyyksien eturintamassa ja antaa rehellisen ja rohkean kuvan elämästään.

Hän muistaa ajan, jolloin hän oppi kirjoittamaan teatterille, ja antaa yleensä hyviä näkemyksiä ja neuvoja kirjoittamisesta. Monet pitävät häntä yhtenä Euroopan suurimmista sodanjälkeisistä näytelmäkirjailijoista, hän myös rakastaa absurditeatteria ja alkaa määritellä, kuinka hänen näytelmänsä erottavat tai vastaavat Beckettin ja Brechtin teoksia.

Havel puhuu avoimesti 1970- ja 80 -luvun politiikasta, filosofiasta ja vankeudesta. On muistettava, että tämä kirja julkaistiin lännessä aikana, jolloin sitä uhkasi edelleen vankeus ja tämä tapahtui muutama vuosi myöhemmin.

Lukeminen ”Rauhasta” korostaa myös yhtä hänen julkisen elämänsä tärkeimmistä ironioista. Hän oli paljon varovaisempi poliittisessa näkemyksessään, kun hän astui presidentiksi. Se oli salama demokraattiselle muutokselle, sillä vuonna 1989 Havel kohtasi samat tosiasiat kuin useimmat länsimaiset demokraattiset johtajat: miten hallita taloutta ja infrastruktuuria, kuinka rakentaa kansalaisoikeuksia ja tasapainottaa muita demokraattisia periaatteita.

Havel erosi presidentin tehtävistään vuonna 2003 ja on viettänyt paljon aikaa Kuubassa, Ukrainassa ja Burmassa puolustaessaan demokraattisia syitä. Jos ei muuta, ”Häiritsevä rauha” on muistutus siitä, mitä Havel kykenee sanomaan ja saavuttamaan, eikä tällainen ääni koskaan mene pois muodista.